[WikiBG-Info] Re: (no subject)

vassia atanassova vassia.atanassova at gmail.com
Sat May 16 17:34:24 EEST 2015

Дими,

Много вдъхновено звучиш, но ако позволиш малко да те сваля на земята :)

Ние имаме някакъв опит (боя се, по-скоро горчив), но „експертиза“ – реално
– е много смело казано, че имаме. Приеми, че нямаме. Ти може би имаш поглед
върху по-широк регион и на тази основа смяташ, че положението при нас е
толкова цъфнало и вързало, но ... ако наистина е така, значи по-скоро на
другите места е трагично зле :)

От една страна, хората (не мога да изброя много повече от пръстите на
едната ръка!), които сме имали отношение към университетските курсове,
никога не сме се събирали да споделяме помежду си натрупания специфичен
опит, да обсъждаме стратегия дали и как да развиваме в бъдеще контактите с
университети, или дори само как да се структурира един конкретен
университетски уикипроект и какво целеполагане да се прави в зависимост от
спецификите на курса и студентите ... За мен това би било „експертиза“, а
засега в много по-голяма степен опитът ни се дължи на експериментиране,
вероятно много често в грешна посока.

Веднага ще дам – и то отрицателен – пример със себе си. Миналата година на
Уикимания в Лондон, стана дума, че една от най-големите грешки, които
уикипедианец, организиращ университетски уикипроект, може да допусне е да
подхожда към уикипроекта с надеждата, че това е източник на бъдещи
редактори и решение на проблема с малкото/намаляващите редактори.
Подхождането с такова очакване можело, казаха, да бъде единствено източник
на разочарования. И – факт! – понеже години наред аз самата съм подхождала
с точно това очакване, с точно тази надежда – разочарованието ми е било
много силно. (Неслучайно прочее си дадох почивка от пловдивския курс и ако
го започна отново ще бъде чак догодина и то само през един, а не през трите
триместъра на академичната година.) Здравословният начин да се подхожда към
университетските уикипроекти бил с ниски предварителни очаквания, само
доколкото би могъл да бъде полезен ЗА СТУДЕНТИТЕ, а вече ако много случайно
някой от тях реши, че му се занимава и занапред, това би могло да е полза
ЗА УИКИПЕДИЯ. И докато в Лондон този съвсем прагматичен извод се споделяше
от доста хора, които бяха стигнали до него при всякакви обстоятелства от
всякакви кътчета по света – аз трябваше да го получа наготово, за да ми
просветне, че наистина е така...

Нека направим малко разбор на това и какви проекти имаме. Аз съм се опитала
да поддържам подробен и актуален (дори току що актуализирах с нещата от
последните месеци) списък в Wikimedia Outreach:
https://outreach.wikimedia.org/wiki/Education/Countries/Bulgaria   Нека се
спрем всъщност само на текущите и продължаващите проекти.

Всяка година аз изнасям пред студентите на Жюстин по Онлайн медии и ПР в
НБУ лекция, тази година - три пъти - за бакалаври и магистри есенния
семестър и за бакалаври - пролетния. Уви, и двата пъти присъствието беше от
по 3-4 души, за есенния семестър нямаше нито един бакалавър, който да
напише дори и една буква в У, за пролетния – една статия, само дето
написана под IP
<https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B5%D1%86%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B8:%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%B8/212.43.63.168>...
Там положението е лошо, студентите не са вътрешно мотивирани, проблемът
беше и че лекцията сега на пролетния семестър беше точно преди
великденските празници. Опитът ни с този курс еволюира, в началото
участието беше задължително, имаше по 60-70 студенти и масови случаи на
копиране, преписване, машинни преводи. По тази причина участието е
дефинирано вече да е само по желание, за сметка на това обаче успешното
изпълнение на задачата (по една или две статии - по тематиката на курса или
по избор) носи пълната оценка за семестъра. Е, вече няма копиране и машинни
преводи, но няма и наплив от желаещи да пишат. :)

Мико и Жоро Проданов поддържаха (не съм сигурна дали продължават и досега
да поддържат) сами два курса -  Политическа философия в УНСС и Политология
в НБУ. Какво се случва с тези курсове аз поне нямам идея, въпреки че някога
съм ходила и при двамата да изнасям встъпителни лекции на студентите им.
Как ги провеждат, как мотивират студентите си, имат ли примери за успехи,
на какво се дължат резултатите, не знам, но бих се радвала да имам поглед. :

Хубавото е, че тази година има известен пробив в нови посоки и с
включването на двама нови души.

В курса „Нови медии и култура на участнието“
<https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%8F:%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8_%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%B8_%D0%B8_%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE>
на Нели Огнянова в СУ, спец. Европеистика, в който имах честта да съм
поканена за гост-лектор за 6 лекции, основната работа по менторството на
студентите всъщност свърши Laveol (докторант на проф. Огнянова). Той въведе
определено успешната идея за табличката с добре раздробени критерии.
Подобна съм правила и аз за моите студенти в Пловдив, но във
вътрешноуниверситетския Moodle – докато идеята да е публична просто не ми
беше дошла наум, а всъщност е добре работеща заради т.нар. peer pressure и
желанието да нямаш пропуснато зелено чекче. :)

По-рано през годината и Ilikeliljon инициира универститетски проект
„Психология“
<https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%8F:%D0%A3%D0%BD%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82_%E2%80%9E%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F%E2%80%9C>
една доцентка в Пловдивския университет, , който мисля, че продължава да е
активен проект, макар и само с 4 участници. Не знам чия идея е било – аз
лично не я одобрявам – потребителската сметка да се държи от повече от едно
лице. Ние учим уикипедианците, че Уикипедия е прозрачна, публична, че
отговорността се носи в лично качество, имаме правило при гласуване, че
„един човек – един глас“... и в това отношение потребителски сметки като
„НелиКрисиНики“ са лошо послание. Но Ilikeliljon пък много съвестно
изпълнява менторските си задължения и връща студентите да оправят
това,което не е наред, вместо да го оправя вместо тях – още една грешка,
която аз съм допускала със студенти в моя курс „Уикипедия и уики
технологии“.

Накратко... щото мога и накратко :)   искам да кажа, че преди да започнем
да се хвалим по света какви носители на експертиза сме тук в България, не е
лошо да я придобием наистина, в пълен размер. И това може да стане не чак
толкова трудно и бавно, но само като направим съзнателен, целенасочен опит
да опишем, структурираме, анализираме досегашния си опит, и направим
някакъв алгоритъм, „пътна карта“, концепция, whatever, за това как да се
случват нещата успешно и за Уикипедия, и за студентите и преподавателите.
Това може спокойно да се превърне в тема на поредица от уикисеминари и
дискусии в У и Outreach. Но затова трябва желание, инвестиране на време и
включване на още хора. Иначе ще продължаваме да правим нещата на тъмно и
опипом.

Поздрави,
Вася

--
Imagine a world in which every human being can freely share the sum of all
knowledge.